Relaxt fietsen in Frankrijk? Maak een fietstocht van een of meer dagen langs Canal du Nivernais. Dit kanaal slingert door Bourgondië van Auxerre naar Decize, tussen de rivieren de Yonne en de Loire. De oude jaagpaden zijn nu fietspaden. Je fietst door een mooie groene omgeving langs meer dan honderd historische sluisjes. Canal du Nivernais wordt gerekend tot de mooiste kanalen van Europa.

Canal du Nivernais op de fiets

Deze Voie Verte – daarover straks meer – langs het Canal du Nivernais is ongeveer 175 kilometer lang. Het is gemakkelijk fietsen. Er zijn nauwelijks hoogteverschillen. Gemotoriseerd verkeer op het grootste gedeelte niet toegestaan. En het wegdek is redelijk goed.
Wij maakten een fietstocht van een dag, maar met een tentje achterop kun je het héle traject gemakkelijk en veilig in een dag of drie fietsen. Onderweg kwamen we opvallend veel gezinnen tegen: ouders met kinderen en grootouders. Soms met een rugzakje, maar vaak ook bepakt en bezakt.
Er is genoeg te zien. Vooral de sluisjes en alles wat daarin gebeurt zorgen voor veel afleiding. In de omgeving van het kanaal zijn ook enkele meertjes waarin je kunt zwemmen, zodat je op een warme dag ook even kan afkoelen in het water.

Een van de mooiste stukjes: Echelle des 16 écluses

Geschiedenis van het Canal du Nivernais

Het Canal du Nivernais is 180 kilometer lang en stroomt van Saint-Léger-des-Vignes, vlabij Nevers, tot Auxerre. De bouw begon in 1784 met het graven van de 758 meter lange Tunnel van Collancelle. In 1843 was de bouw voltooid. Het kanaal bevat maar liefst 110 sluisjes. Het Canal du Nivernais werd oorspronkelijk aangelegd om hout te vervoeren, maar al snel werd het een transportweg voor wijn, graan, steenkool en kalksteen. Nu wordt het kanaal alleen nog door de pleziervaart gebruikt.

De boottunnel van Collancelle wordt nu gebruikt door de pleziervaart

Meer dan een fietstocht

Wie met een boot door het Canal du Nivernais wil varen moet geduld hebben. Heel veel geduld. Om het hoogteverschil te overbruggen zijn er 110 sluizen gebouwd. Het openen en sluiten van de sluizen gebeurt door de sluiswachters. En telkens weer moeten de opvarenden wachten totdat het water op peil is gebracht.
Fietsen langs de sluizen lijkt ons daarom veel leuker! We hebben met plezier gekeken naar het schutten van de boten en geluisterd naar het gegil van de mensen die de Tunnel van Collancelle invoeren. Als er niets meer te zien was, fietsen we weer verder.

Een sluis met links de overlaat

Sluiswachters

We spraken met Baptiste, een van de vele sluiswachters, voor wie dit seizoenswerk is. Hij krijgt per dag een gedeelte van het traject toebedeeld en moet zorgen dat de boten door de sluizen kunnen varen. Soms gaat het om enkele boten, soms om tientallen boten per dag. Het is zwaar werk want elke sluis heeft 4 deuren die elk met de hand open en dicht gedraaid moeten worden. Baptiste en zijn collega’s rijden af en aan op een fiets of brommer, of in een auto op wat langere stukken van het Canal.

Baptist opent een sluisdeur
… en zijn collega is net klaar

Echelle des 16 écluses

De organisatie Véloroutes et Voies Vertes stelt 3 etappes voor langs Canal du Nivernais. Wij fietsen in juli 2020 niet een een willekeurig stuk van twee etappes. Het stuk tussen het gehucht Port-Brûlé tot het dorp Sardy-lès-Épiry vonden we het mooiste. Over een lengte van ongeveer 3 kilometer zijn hier 16 sluizen gebouwd in een heel mooie omgeving.

Sluis 13

Sluishuisjes, natuurschoon en appelbomen

Langs het Canal du Nivernais staan bij alle sluisjes sluishuisjes. Sommige huisjes zijn plaatjes om te zien. En in een groot deel van ons traject loopt door een mooie groene omgeving. Zelfs in de droge zomer van 2020 reden we langs vele bloemen. Bij veel sluizen staan appelbomen en soms perenbomen. Wie in de goede tijd van het jaar komt, plukt zijn lunch gewoon uit de boom!

Appelbomen bij de sluizen
Prachtige sluishuisjes
Natuurschoon

Voies Vertes

Frankrijk werkt hard aan paden die verboden zijn voor gemotoriseerd verkeer, maar geschikt voor fietsers, skaters en voetgangers. De paden worden Voies Vertes genoemd. Ze liggen verspreid door heel Frankrijk, en verschillende organisaties hebben ambitieuze plannen om ze met elkaar te verbinden.
De trajecten zijn heel verschillend van aard en kwaliteit. Ze zijn vaak gemaakt op de jaagpaden van kanalen en rivieren of niet meer gebruikte spoorwegen of boswegen.

De Voie Verte langs Canal du Nivernais maakt deel uit van Voie Verte V51. Deze V51 oorspronkelijk bestond uit de Tour de Bourgogne à Vélo, maar tegenwoordig wordt het volledige regionale fietsaanbod in deze regio meegerekend.

Praktische informatie

Ligging
In de departementen Nièvre en Yonne, in de regio Bourgondië-Franche-Comté 
Onze dagtocht
Wij zijn gestart in Mont-et-Marré en gekeerd in de buurt van Combres. We zijn dezelfde weg terug gefietst. Dat vonden we helemaal niet erg want met veranderend zonlicht en met een andere rijrichting zag de terugweg er heel anders uit. Bovendien voeren er weer andere bootjes met andere mensen en gingen weer andere sluizen open. Fietsen werd bijzaak! We fietsten in totaal ongeveer 70 kilometer
Hoogteverschil
Er zijn nauwelijks hoogteverschillen, dus dat is heerlijk relaxt fietsen.
Kwaliteit van het wegdek
Op de pagina van AF3V wordt het wegdek op ons traject ‘ruw’ genoemd. Wijzelf vonden het wegdek van het traject in redelijk goede staat. Er lag overal asfalt, al was het soms wat gehavend.
Eten en drinken
Onze tip: neem voldoende eten en drinken mee en geniet van de gebeurtenissen die zich spontaan voordoen met een kleine picknick.
Langs ons stuk route waren enkele gelegenheden om wat te drinken. En op verschillende bordjes langs de route staat aangegeven waar bijvoorbeeld een bakker is en hoe ver dat rijden is.
Ook leuk: bij heel veel sluizen staan appel- en perenbomen. Als je in het goede jaargetijde komt, dan pluk je gewoon je snack uit de boom!

Dagtocht of meerdaagse tocht

De organisatie Véloroutes & Voie Vertes, AF3V, stelt op hun site 3 etappes voor, namelijk van:
Decize naar Collancelle (63 kilometer)
Collancelle naar Clamecy (48 kilometer)
Clamecy naar Auxerre (65 kilometer).
Onze dagtocht startte in Mont-et-Marré en we zijn gekeerd in de buurt van Combres. Dat waren de laatste kilometers van etappe 1 en het eerste stuk van etappe 2.

De boot past maar net in de sluis van Mont-et-Marré. Onder de appelbomen staan bankjes.

Meer informatie over Voies Vertes

Internetsites
Informatie over de Voies Vertes kun je op diverse sites vinden, zoals op de site van de eerder genoemde organisatie AF3V. Veelzijdige informatie is te vinden op de site van France Vélo Tourisme. Je kunt op die site routes onderscheiden op bijvoorbeeld moeilijkheid of duur. Je vindt er ook informatie over bijvoorbeeld fietsverhuur en fietsreparateurs langs een route.
IGN 924
Op deze overzichtskaart staan de Voies Vertes van heel Frankrijk, maar ook andere langere fietsroutes. De schaal is 1:1.000.000.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *