Fietstocht langs de 110 historische sluizen van Canal du Nivernais

Canal du Nivernais Echelle des 16 écluses in dal

Relaxt fietsen in Frankrijk? Maak een fietstocht over de Voie Verte langs Canal du Nivernais met maar liefst 110 historische sluizen! Canal du Nivernais wordt gerekend tot de mooiste kanalen van Europa. Dit kanaal slingert door Bourgondië van Auxerre naar Decize, tussen de rivieren de Yonne en de Loire. De oude jaagpaden zijn nu fietspaden. Geniet in de zomer van de gebeurtenissen in en rond de sluizen.

Gemakkelijk fietsen voor iedereen

Canal du Nivernais Echelle des 16 écluses
Alle tijd om te kijken

Deze Voie Verte – daarover straks meer – langs het Canal du Nivernais is ongeveer 175 kilometer lang. Het is gemakkelijk fietsen want er zijn nauwelijks hoogteverschillen, het wegdek is over het algemeen goed en gemotoriseerd verkeer is op het grootste deel van het traject niet toegestaan.
Wij maakten een fietstocht van een dag, maar met een tentje achterop kun je het héle traject in een dag of drie fietsen.
Onderweg kwamen we opvallend veel gezinnen tegen: ouders met kinderen en grootouders. Soms met een rugzakje, maar vaak ook bepakt en bezakt.

Geschiedenis van het Canal du Nivernais

Canal du Nivernais is 180 kilometer lang en stroomt van Saint-Léger-des-Vignes, vlabij Nevers, tot Auxerre.

Canal du Nivernais bevat maar liefst 110 sluisjes. Dat heeft alles te maken met de hoogteverschillen in het kanaal.

Het Canal du Nivernais werd oorspronkelijk aangelegd om hout te vervoeren, maar al snel werd het een transportweg voor wijn, graan, steenkool en kalksteen. De bouw begon in 1784 met het graven van de 758 meter lange Tunnel van Collancelle. In 1843 was de bouw voltooid. Nu wordt het kanaal alleen nog door de pleziervaart gebruikt.

Canal du Nivernais Tunnel de Collancelle
Tunnel de Collancelle

Leuker dan varen

Canal du Nivernais Echelle des 16 écluses sluis met overlaat
Sluis met overlaat

Wie met een boot door het Canal du Nivernais wil varen, moet geduld hebben. Heel veel geduld. Want om het hoogteverschil te overbruggen, zijn er 110 sluizen gebouwd. Het openen en sluiten van de sluizen gebeurt door de sluiswachters. En telkens weer moeten de opvarenden wachten totdat het water op peil is gebracht.

Fietsen langs de sluizen lijkt ons daarom veel leuker! We hebben met plezier gekeken naar het schutten van de boten en geluisterd naar het gegil van de mensen die de Tunnel van Collancelle invoeren. Als er niets meer te zien was, fietsten we weer verder.

Sluiswachters van Canal du Nivernais

We spraken met Baptiste, een van de vele sluiswachters, voor wie dit seizoenswerk is. Hij krijgt per dag een gedeelte van het traject toebedeeld en moet zorgen dat de boten door de sluizen kunnen varen. Soms gaat het om enkele boten, soms om tientallen boten per dag. Het is zwaar werk want elke sluis heeft 4 deuren die elk met de hand open en dicht gedraaid moeten worden. Baptiste en zijn collega’s rijden af en aan op een fiets of brommer, of in een auto op de wat langere stukken van Canal du Nivernais.

Sluiswachter Baptiste opent een sluisdeur
Boot vaart sluis in

Bijzonder: Echelle des 16 Écluses

Canal du Nivernais Echelle des 16 écluses sluis 13
Sluis 13

De organisatie Véloroutes et Voies Vertes stelt 3 etappes langs Canal du Nivernais voor. Wij fietsen in juli 2020 een het laatste stuk van etappe 1 en het eerste stuk van etappe 2.

Dat bleek achteraf een heel geslaagde keuze want vooral het stuk tussen het gehucht Port-Brûlé tot het dorp Sardy-les-Épiry was echt heel mooi.

Dit stuk gaat door een prachtig groen dal. Over een lengte van slechts 3 kilometer zijn hier maar liefst 16 sluizen gebouwd om het hoogteverschil in het Canal du Nivernai te overbruggen. We keken onze ogen uit!

Sluishuisjes, natuurschoon en appelbomen

Langs het Canal du Nivernais staan bij alle sluizen sluishuisjes. Sommige huisjes zijn plaatjes om te zien. Maar ook óm het kanaal is het mooi. Een groot deel van ons traject liep door een mooie groene omgeving. Zelfs in de droge zomer van 2020 reden we langs vele soorten bloemen. Vergeet ook vooral niet om bij de sluizen naar de het groen te kijken, want daar staan appelbomen en soms perenbomen. Wie in de goede tijd van het jaar komt, plukt zijn lunch gewoon uit de boom!

Appelbomen bij de sluizen
Prachtige sluishuisjes
Natuurschoon

Praktische informatie over de fietstocht langs Canal du Nivernais

Ligging
In de departementen Nièvre en Yonne, in de regio Bourgondië-Franche-Comté 
Onze dagtocht
Wij zijn gestart in Mont-et-Marré en gekeerd in de buurt van Combres. We zijn dezelfde weg terug gefietst. Dat vonden we helemaal niet erg want met veranderend zonlicht en met een andere rijrichting zag de terugweg er heel anders uit. Bovendien voeren er weer andere bootjes met andere mensen en gingen weer andere sluizen open. Fietsen werd bijzaak! We fietsten in totaal ongeveer 70 kilometer.
Hoogteverschil
Er zijn nauwelijks hoogteverschillen, dus dat is heerlijk relaxt fietsen.
Kwaliteit van het wegdek
Op de pagina van AF3V wordt het wegdek op ons traject ‘ruw’ genoemd, maar wijzelf vonden het wegdek van het traject in redelijk goede staat. Er lag overal asfalt, al was het soms wat gehavend.

Tips

Langs ons stuk route hebben we enkele cafeetjes, vaak op leuke punten langs het Canal, gezien. En op bordjes langs de route staat aangegeven waar bijvoorbeeld een bakker is en hoe ver dat rijden is. Als je voldoende eten en drinken meeneemt, kan je ook tijdens een picknick genieten van de gebeurtenissen die zich spontaan voordoen langs Canal du Nivernais en in de sluizen. Ook leuk: bij heel veel sluizen staan appel- en perenbomen. Iedereen mag de vruchten plukken!

fietsbordjes
Verboden voor gemotoriseerd verkeer
Informatie over voorzieningen

Voies Vertes: de groene routes in Frankrijk

Frankrijk werkt hard aan paden die verboden zijn voor gemotoriseerd verkeer, maar geschikt zijn voor fietsers, skaters en voetgangers. De paden worden Voies Vertes genoemd. Ze liggen verspreid door heel Frankrijk, en verschillende organisaties hebben ambitieuze plannen om ze met elkaar te verbinden.

De trajecten zijn heel verschillend van aard en kwaliteit. Ze zijn vaak gemaakt op de jaagpaden van kanalen en rivieren of niet meer gebruikte spoorwegen of boswegen.

De Voie Verte langs Canal du Nivernais maakt deel uit van Voie Verte V51. Deze V51 bestond oorspronkelijk uit de Tour de Bourgogne à Vélo, maar tegenwoordig wordt het volledige regionale fietsaanbod in deze regio meegerekend.

Dagtocht of meerdaagse tocht

Canal du Nivernais boot wacht voor sluis
Boot wacht voor sluis

De organisatie Véloroutes & Voie Vertes, AF3V, stelt op hun site 3 etappes voor, namelijk van:
Decize naar La Collancelle (63 kilometer)
La Collancelle naar Clamecy (48 kilometer)
Clamecy naar Auxerre (65 kilometer).

Onze dagtocht startte in Mont-et-Marré en we zijn gekeerd in de buurt van Combres. Dat zijn de laatste kilometers van etappe 1 en het eerste stuk van etappe 2.

Meer informatie over Voies Vertes

Internetsites
Informatie over de Voies Vertes kun je op diverse sites vinden. Bijvoorbeeld op de site van de eerder genoemde organisatie AF3V. Bij de informatie over de verschillende trajecten staan ook foto en meningen van fietsers die op dat traject gereden hebben.

Veelzijdige informatie is te vinden op de site van France Vélo Tourisme. Je kunt op deze site routes onderscheiden op bijvoorbeeld moeilijkheid of lengte. Je vindt er ook informatie over bijvoorbeeld fietsverhuurders en fietsreparateurs langs een route. Handig!

IGN 924
Op deze overzichtskaart staan de Voies Vertes van heel Frankrijk, maar ook andere langere fietsroutes. De schaal is 1:1.000.000 (1 centimeter is 10 kilometer).


Véloroutes&Voies Vertes logo
Logo van AF3V



IGN-kaart Voies Vertes et Véloroutes de France
IGN 924

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.