Fietstocht Estaing > Bozouls > Voie Verte > Eglise de Perse > Espalion > Estaing

In de maak: meer details en foto’s augustus 2020

Deze fietstocht gaat door het gebied ten zuiden van de Lot door een mooi landelijk gebied. De eerste halte is het kleine dorpje Verrière, dat er met een prachtige gerestaureerde brug, een kasteel en kapelletje uitziet alsof je een paar eeuwen terug in de tijd bent. De volgende stop is Bozouls met een schitterende hoefijzervormige kloof en enkele andere bezienswaardigheden zoals een klooster, kerk, wasplaats en bron. De route gaat verder over een ongebruikte spoorlijn. De vele viaducten met mooie uitzichten en lange donkere tunnels maken het slechte wegdek meer dan goed. Net voor Espalion staat een bijzonder Romaans kerkje dat je zeker niet mag missen: Église de Perse. Espalion heeft een paar interessante historische bouwwerken zoals een brug van waar je lang de Lot de leerlooierijen van een paar eeuwen terug ziet.

Rue des Angles in Bozouls

Estaing

Estaing wordt gedomineerd door het Chateau d’Estaing. Het stadje zelf is klein, maar is de moeite van een bezichtiging zeker waard. Het wordt gerekend tot Les Plus Beaux Villages de France. Stap dus maar van je fiets en maak een wandeling naar de vijftiende eeuwse kerk, de gotische brug, en natuurlijk het kasteel dat sinds enkele jaren weer in handen is van de familie Estaing. Meer informatie over Estaing vind je in dit artikel.

Estaing vroeg in de avond

Verrières

Fiets vanaf de zuidzijde van de brug naar links. De eerste (aantal) kilometers gaan zonder hoogteverschillen langs de Lot richting het oosten. In de schaduw van de rotswand is het heerlijk koel in de zomer. Neem de afslag naar rechts richting Sebrazac (D556).

Na een halve kilometer ligt aan je linkerhand het dorpje Verrières. Vanaf de overkant van de Ruisseau de Magrane is het niet moeilijk je voor te stellen hoe het dorp er eeuwen geleden uit heeft gezien. De brug over de Ruisseau de Margrane is in 2014 prachtig gerestaureerd volgens traditionele techniek. De brug maakt deel uit van de oude pelgrimsroute. Rijd het dorpje in. Naast het kasteel, dat niet te bezichtigen is, staat een schattig klein kapelletje.

Bozouls

Rijd verder en neem de eerste afslag naar rechts. Na ongeveer 400 meter kom je op een vijfsprong. Ga daar rechtdoor (D100). Je passeert de gehuchten Les Lilas en Le Claux. Daarna wordt het even flink klimmen, zo’n 120 hoogtemeters, tot Envaux. Vanaf daar heb je een weids uitzicht over velden. De volgende (aantal) kilometers tot Bozouls gaan nog zo’n honderd meter hoger door een mooi landelijk gebied. Vanaf de afslag richting het gehucht Les Pouzadous daalt de weg weer. Steek de D20 over. Vrijwel meteen heb je vanaf een muurtje langs Rue du Trou een fantastisch uitzicht over de lager gelegen kloof. De rivier le Dourdou maakt daar een lus en heeft een schitterende kloof van 100 meter diep in het kalkgesteente uitgeslepen. Midden in het hoefijzer met een diameter van ongeveer vierhonderd meter staat Eglise Sainte Fauste en een klooster.

Kloof van Bozouls

Je kunt de kerk bezichtigen. Rijd door Bozouls, de kromming van de Dourdou volgend en sla de Rue des Angles in. Het schattige weggetje daalt flink tot een bruggetje over de Dourdou. Zet daar je fiets neer tegen een boom. Vervolgens loop je over een paadje weer honderd meter omhoog, langs een grot. Hier sta je in het midden van de lus die de Dourdou heeft uitgesleten en zie je de steile wanden van de kloof van de andere kant en Bozouls daar bovenop.
Eglise Sainte Fauste dateert grotendeels uit de twaalfde eeuw. De Romaanse kerk is gebouwd van roze zandsteen. Stevige steunberen ondersteunen het schip, het middendeel van de kerk. Binnen staan hoge pilaren. Aan de bovenkant zijn beeldhouwde kapitelen: soms met sierlijke bladeren, maar ook met afschrikwekkende menselijke figuren. In de vijftiende en zestiende eeuw zijn vijf kapellen aangebouwd, waarschijnlijk omdat de muren van de kerk bol begonnen te staan.
Als je zin hebt in een mooie wandeling kan je ook nog over het botanische pad langs de Dourdou lopen.
Over de kerk en meer bezienswaardigheden in Bozouls kun je lezen in dit artikel.

interieur Eglise Sainte Fauste

Stap weer op de fiets, rijd over het bruggetje terug naar de (naam weg). Vlak voor (na?) de afslag naar Bozoul, het weggetje dat je eerder ook al hebt gefietst, zijn aan de rechterkant van de weg nog twee andere interessante plekken: oude wasplaats en een bron. De wasplaats is gebouwd in 1884 en heeft kort daarna een dak gekregen. Vlak ernaast ligt Fontaine de l’Arance, ook met een overkapping. De Alrance, een zijriviertje van de Dourdou, voorzag de bewoners van Bozouls van drinkwater.

Voie Verte tussen Bozouls en Espalion

Via de D581, Route du Vieux Bozouls, rijd je naar de D920. Steek de drukke weg over. Sla links af tot de rotonde, zo’n 700 meter verder. Langs de D920 begint hier de Voie Verte de Bertholene à Espalion.
Het was een oude spoorlijn tussen Bozuols en Espalion die in (jaartal) in gebruik werd genomen en in 1938 werd opgeheven voor reizigers en in 1983 ook voor vrachtvervoer.
De kwaliteit van deze Voie Verte is niet heel goed, sommige stukken zijn gewoonweg slecht, en het eerste stuk is ook nog eens saai. Maar zet door, want de beloning volgt in de vorm van donkere tunnels en lange viaducten. Het pad gaat loopt gelukkig heel langzaam af naar Espalion, dus het is vooral een kwestie van je balans houden over de soms grote brokken steen. De eerste tunnel, Tunnel de Biounac, is meteen de langste én aardedonker. Let op: je moet op een lichtknopje drukken bij de ingang zodat je niet 574 meter op de tast door de tunnel hoeft te strompelen. In totaal zijn er 6 tunnels én 5 viaducten. Het langste viaduct is 173 meter.  Het pad slingert behoorlijk, dus trek zeker een uur uit voor de (aantal) kilometers tot Espalion, de stops om van het uitzicht te genieten niet meegerekend.

Chateau Calmont d’Olt

Heb je nog energie en tijd? Fiets dan door naar Calmont d’Olt. De ruïnes van het middeleeuwse kasteel zijn in de weide omtrek te zien. (…)

Église Saint-Hilarian-Sainte-Foy de Perse

Het laatste stukje van de Voie Verte eindigt bij het verlaten station. Maak de bocht naar links en na ongeveer 400 meter maak je een scherpe bocht naar rechts. Dit is de Rue de la Fontsange. Rijd het weggetje helemaal uit: aan het einde zie je de Eglise de Perse.
Dit oude kerkje ligt op een oude pelgrimsroute. Het is de kleine omweg meer dan waard. Net zoals op veel plekken waarlangs de pelgrimsroute loopt, is ook hier weer een waterkraan net binnen de  muren van het kerkhof. Even een moment rust voordat je de kerk gaat bezichtigen is wel lekker na de inspannende tocht over de Voie Verte.
De kerk was de eerste parochiekerk van Espalion. De geschiedenis gaat terug tot elfde eeuw. Kijk naar de boog boven het portaal, de kapitelen bovenaan de pilaren, de afsluiting van het koor, de fresco’s, de klokkentoren… Het is een plek om stil te worden.
Meer over kun je lezen in dit artikel.

Ëglise de Perse

Espalion

Fiets nu richting Espalion. Dat kan door het pad aan de rechterkant van de kerk te nemen (met trap!) en langs de Lot richting het westen te fietsen. Of fiets terug naar Chemin de Perse langs het kerkhof richting het westen.
In Espalion staan vele gebouwen die de moeite van een bezichtigen waard zijn. Het Vieux Palais bijvoorbeeld. De gouverneur van Espalion liet het in 1572 bouwen in Renaissancestijl. Het ligt aan de Lot en heeft twee torens die bedoeld waren om te kunnen verdedigen. Op het mini-pleintje kun je heerlijk in de schaduw zitten en heb je mooi zicht over de Lot.
Vanaf de elfde-eeuwse Pont Vieux zie je het Vieux Palais van de andere kant. Blijf maar even hangen over de stenen muur van de brug en geniet van het uitzicht op de leerlooierijen uit vorige eeuwen met houten balkonnetjes. Op de stenen trappen wasten de leerlooiers de huiden in de Lot.
Over deze bouwweken en meer kun je lezen in dit artikel.

Le Vieux Palais en de leerlooierijen langs de Lot

Terug naar Estaing

De kortste weg terug is over de D920, maar er rijdt daar veel verkeer met behoorlijke snelheid en er is geen fietspad. Rijd dus liever over de smalle weggetjes aan de zuidzijde van de Lot. Ongeveer 400 meter vanaf de zuidzijde van de Pont Neuf in Espalion rijd je vanaf de D920 over de Avenue de Saint Pierre naar het westen. De Lot blijft de hele terugweg aan je linkerhand, soms zichtbaar, soms niet. Er zijn nog wat kleine klimmetjes, maar niets noemenswaardigs. Je passeert de gehuchten Coudoustrines, Rames, Tredou la Riviere, le Moulin de Riviere om uiteindelijk weer uit te komen bij Verrière. Nog een paar kilometer en je bent weer in Estaing. Op een van de terrasjes aan de Lot of in het dorp kun je terugkijken op een afwisselende fietstocht.

Praktische informatie

Startpunt
Brug over de Lot in Estaing
Eindpunt
Horeca
In Estaing, Bozoule, Espalion
Lengte
Ongeveer 47 kilometer(in augustus exacte aantal kilometers)
Hoogtemeters
Ongeveer (aantal) meters
Waarschuwing
In 2019 was het wegdek van de Voie Verte tussen Bozouls en Espalion gedeeltelijk erg slecht. Ik raad deze Voie Verte af met een gewone fiets (of stap af en loop deze slechte stukken).