Wandeling op mooi Île de Bréhat langs een oude getijdenmolen naar Phare du Paon

Wandelen op het mooie eiland Île de Bréhat is geweldig. Enkele hoogtepunten: de oude getijdenmolen du Birlot, het uitzicht vanaf Chapelle Saint-Michel, Phare du Paon en de rotspartijen aan de noordzijde. Île de Bréhat is het grootste eiland van een groep eilanden vóór de kust bij Paimpol. Het vaartochtje erheen is al een uitje op zich. Op het eiland rijden geen auto’s en dat maakt het wandelen heerlijk rustig. En als je in de winter komt, heb je de wandelpaden bijna voor jezelf.

Route in het kort

Ferry bij Pointe de l’Arcouest > Le Citadelle > Moulin à marée du Birlot > Chapelle Saint-Michel > Port de la Corderie > Île Nord met de klok mee > douaniershuisje > natuurlijke dijk > Phare du Paon > Pont al Prat > Le Bourg > zuidelijke puntje Île Sud > ferry

De overtocht naar Île de Bréhat

We gaan in de winter graag naar Bretagne. Het is er dan heerlijk rustig. Het is ook vaak verrassend lekker wandelweer. Dat leek ook zo toen we de overtocht naar Île de Bréhat maakten in de vroege ochtend. Het werd een dag met van alles wat: buien en prachtig blauwe luchten wisselenden elkaar af.

De overtocht met de veerboot tussen Pointe de l’Arcouest en Port Clos op Île de Bréhat is al een een uitje op zich en duurt helaas nog geen kwartier.

Afhankelijk van het getijde meert de veerboot aan bij een van de drie pieren op Île Sud, het zuidelijke deel van Île de Bréhat.

Île de Bréhat Bretagne ferry
Ferry naar Île Bréhat heel voeg op een winterochtend

Bloemeneiland

Île de Brehat bestaat eigenijk uit twee eilanden: Île Nord en Île Sud. Een smal dijkje verbindt de twee eilanden. De oppervlakte van Enez Vriad, de Bretonse naam voor Île de Bréhat, is ongeveer 300 hectare.
Île de Bréhat wordt het bloemeneiland genoemd vanwege de grote verscheidenheid aan bloemen die in het zachte klimaat goed groeien. Wij waren er in de winter, maar ook toen was het eiland opvallend groen.

Le Citadelle: fort met glasblazerij

Vanaf de ferry wandel je richting de Citadelle aan de westkant van de haven. Er staan overal bordjes, dus het zal geen probleem zijn het militair fort uit 1863 te vinden. Er is nu een glasblazerij in gevestigd en je kunt er ook iets eten en drinken. Voor meer informatie over de glasblazerij kijk je op de site van Verreries de Brehat.

Scheepswrak aan westzijde van Île Sud

Loop om het fort heen. Als de waterstand laag is, kun je al snel naar beneden lopen en verder langs de kust over de zeebodem wandelen. Je vindt mooie schelpen, krabbetjes en nog veel meer tussen het wier. We liepen om een scheepswrak, ontdaan van alles, behalve alle houten delen.

De zeebodem is hier en daar modderig en als je niet goed oplet, zak je tot je enkels weg in het slib. Heb je daar geen zin in, volg dan gewoon de goede wandelpaden.

île de Bréhat Bretagne Le Citadelle
Le Citadelle (foto van Wikimedia Commons)
Île de Bréhat Bretagne scheepswrak
Scheepswrak aan de westzijde van Île Sud

Moulin à marée du Birlot

Als je de kustlijn of de bordjes langs de wandelpaden volgt, kom je uiteindelijk uit bij de Birlot Tidal Mill, Moulin à marée du Birlot.
De bouw van de molen startte in 1633 en de molen werd gebruikt voor het malen van graan tot 1920. De staat van de verlaten molen verslechterde daarna geleidelijk totdat de restauratie door Association du Moulin du Birlot in 1990 begon.

Met hoog water staat de molen gedeeltelijk onder water. Met een lager waterpeil kun je ernaar toe lopen. In de zomermaanden kun je molen zelf te bezoeken. Kijk voorinforatie op de site van de Moulin.

Let op, het is verboden op de ‘dique’, de dijk rond de vijver, te lopen omdat deze oude dijk kwetsbaar is.

Werking van de getijdenmolen

Deze oude getijdenmolen werkte door de werking van eb en vloed. Met vloed werd de vijver, omringd door een dijk, achter de molen gevuld. Wanneer het eb werd en de waterstand van de zee laag genoeg was, haalde de molenaar de schuif omhoog. Het water stroomde uit de vijver en het rad ging draaien. Dat kon slechts 6 uurtjes per dag. Op de site van Moulin à marée du Birlot staat een mooie animatie over de werking van de molen.

Île de Bréhat Bretagne Moulin à Marée
Moulin à marée du Birlot met eb

Uitzicht vanaf Chapelle Saint-Michel

Hemelsbreed nog geen 300 meter vanaf de getijdenmolen staat Chapelle Saint-Michel 33 meter boven zeeniveau bovenop een rotsige heuvel. Je ziet de kapel liggen vanaf de getijdenmolen. De eenvoudige kapel diende als herkenningspunt voor navigatie op zee. De eerste kapel werd door een blikseminslag verwoest en in 1860 werd de huidige kapel op de ruïnes gebouwd. Vanaf de heuvel heb je een prachtig uitzicht.

Île de Bréhat Bretagne uitzicht vanaf kapel
Uitzicht vanaf Chapelle Saint-Michel

Over de bodem van Port de la Corderie

Loop vanaf de Chapelle weer naar beneden. Je kunt nu op twee manieren naar Île Nord gaan.

Met heel laag water, waterdichte wandelschoenen en een avonuurlijke instelling is het leuk om in noordwestelijke richting naar La Croix Maudez te lopen, daar kort de kustlijn te volgen en daarna Port de la Corderie over te steken. Het is wel even zoeken naar een een goede route, want de zeebodem is op veel plekken modderig.

Als je geen zin hebt in gedoe, kun je beter naar Pont ar Prat, lopen. Dit is het smalle dijkje tussen Île Sud en Île Nord.

Île de Bréhat Bretagne zeewier en schelpen
Eb in Port de la Corderie

Grillige rotspartijen op Île Nord

Via mooie wandelpaden kun je Île Nord helemaal rond lopen. Dit noordelijke gedeelte van Île de Bréhat heeft grillig uitgesleten rotsen van roze graniet. Het uitzicht over de Atlantische Oceaan is schitterend.

Wachtershuisje op Sentiers de Douaniers

Het Sentiers des Douaniers is een 2000 kilometer lang pad langs de Bretonse kust. Het werd in de achttiende eeuw gebruikt door douaniers om smokkel tegen te gaan. Langs het lange pad staan nog een aantal wachtershuisjes. Ook op Île Nord staat zo’n wachtershuisje, mooi begroeid met algen.

Het Sentiers des Douaniers raakte in verval, maar werd hersteld als wandelpad: de Grande Randonnée 34.

Île de Bréhat Bretagne rotsen Île Nord
Grillige rotspartijen aan de noordzijde van Île Nord
Île de Bréhat Bretagne douaniershuisje Île Nord
Wachtershuisje van de douaniers op Île Nord

Natuurlijke dijk

Iets verderop kom je een maanvormige natuurlijk gevormde dijk tegen. Met vloed loop je over die dijk tussen water links en rechts.
Laat de mooie, ovaal gesleten stenen van de dijk liggen en neem ze niet als souvenir mee want ze beschermen het land.

Île de Bréhat Bretagne natuurlijke dijk île Nord
Natuurlijk gevormde dijk op Île Nord, hier met eb

Phare du Paon nummer twee

Op het meest noordelijke puntje van Île de Bréhat staat de Phare du Paon. De bouw van de vuurtoren startte in 1855. In de Tweede Wereldoorlog werd hij verwoest en na de oorlog hersteld. De vuurtoren werd in 1952 vervangen door een identiek exemplaar.

Je kunt naar Phare du Paon toe lopen. Op het platform kun je genieten van het mooie uitzicht.

Île de Bréhat Bretagne Phare du Phaon
Phare du Paon

Pont ar Prat tussen Île Nord en Île Sud

Loop in zuidelijke richting. Wij bleven zo dicht mogelijk langs de zee lopen over een mooi paadje tussen het groen, maar er zijn meer paadjes die uiteindelijk allemaal bij Pont ar Prat uitkomen. Dit dijkje tussen Île Nord en Île Sud werd in de achttiende eeuw van grote blokken graniet gebouwd. Alleen met zeer hoog water, grandes marées wordt dat genoemd, stroomt hij over.

Le Bourg: terug in de tijd

Het laatste deel van de wandeling langs de oostelijke kant van Île Sud gaat langs oude huizen en boerderijen over smalle weggetjes en soms tussen oude muren. Je waant je honderden jaren terug in de tijd.

Île de Bréhat Bretagne Pont al Prat
Pont ar Prat, verbinding tussen Île Nord en Île Sud
Île de Bréhat Bretagne Le Bourg
Net als eeuwen geleden…

Terug naar de ferry

Blijf zo veel mogelijk aan de oostelijke kant. Vandaar heb je het mooiste uitzicht over de zee met hoog water of over de zeebodem met laag water.
Vanaf het zuidelijkste puntje van Île Sud kun je op verschillende manieren terug naar de ferry. Volg gewoon de bordjes of, dat vinden we zelf altijd leuker, ga over de smalle, verborgen paadjes. Gebruik een gedetailleerde (digitale) wandelkaart om die paadjes te vinden. Weer aangekomen in Port Clos kun je nog wat eten en drinken, of je loopt meteen door naar de ferry.

Île de Bréhat Bretagne Port Clos
Port Clos: voetpad tussen de aanlegstijgers van de ferry

Praktische informatie over de wandeling op Île de Bréhat

Routes
Bij de billeterie van de ferrie liggen folders met suggesties voor wandelroutes. De wandeling op Île Sud heeft een lengte van 7,5 kilometer die van Île Nord 6 kilometer. De paden zijn goed en goed gemarkeerd. Hoe je ook loopt, verdwalen is eigenlijk niet mogelijk op het kleine eiland. Op Île Nord kunnen de paden in de winter drassig zijn en zul je misschien even een omweg moeten maken.

Île de Bréhat Bretagne kraampje bij boerderij
Kraampje bij een boerderij

Lengte
Wij hebben ons niet helemaal aan de voorgestelde routes gehouden en meer kilometers gelopen: ongeveer 15 kilometer.
Hoogteverschil
Op een klimmetje van ongeveer 50 traptreden naar Chapelle Saint-Michel na is de wandeling vrijwel vlak.
Eten en drinken
In Port-Clos en in Le Bourg, maar we hebben niet gecontroleerd of de gelegenheden in de winter geopend zijn (winter 2019). Iets ten noorden van Le Bourg kun je in een kraam van een boerderij fruit, groente en zelfgemaakt sap kopen (winter 2019). Onderweg zijn allerlei mooie plekjes om te picknicken, dus neem vooral ook zelf eten en drinken mee.
Parkeren
Op Pointe de l’Arcouest zijn grote parkeerterreinen. Op in elk geval een ervan kun je in de winter gratis parkeren (winter 2019).

Vedettes de Bréhat: veerdienst

De ferry vertrekt vanaf Pointe de l’Arcouest, iets voorbij Ploubazianec. Ploubazianec ligt ten noorden van Paimpol.

De ferry vaart in de winter vijf keer per ochtend en vier keer per middag heen en en net zo vaak terug (winter 2019). In de zomer vaart de ferry vaker.

Het vaartochtje duurt nog geen kwartier en kost iets meer dan 10 euro voor een volwassene (winter 2019). Voor de actuele vaartijden en kosten kijk je op Vedettes de Bréhat.

Let op als je terug gaat naar het vasteland. Met laag water vertrekt de ferry vanaf ‘cale basse mer’ en dat is zo’n 10 minuten verder lopen dan ‘cale haute mer’. De schipper wachtte geduldig op een toerist die hijgend kwam aanrennen omdat hij zich vergist had, maar of dat altijd zo is?

Île de Bréhat Bretagne op de ferry
Bijna in Port Clos

Getijdenverschil

We hebben een deel van de wandeling met eb over de zeebodem gelopen. We vinden het altijd leuk om tussen de rotsen naar mooie schelpen en diertjes te zoeken. Met een hoge waterstand is dat niet mogelijk. Helemaal niet erg, want er zijn allerlei variaties mogelijk waarbij je schoenen waarschijnlijk veel schoner zullen blijven!
Zorg dat je weet wat de waterstanden van jouw wandeldag zijn zodat je niet voor natte verrassingen komt te staan. De getijden kun je opzoeken op internet, bijvoorbeeld op Maree.info

Fietsen op Île de Bréhat

Île de Bréhat Bretagne verkeersbord
Waarschuwing voor minder ervaren fietsers

Op Île de Bréhat is gemotoriseerd verkeer niet toegestaan, maar je mag wel fietsen.

Op het zuidelijkste puntje van Île Sud kom je een grappig verkeersbord tegen. Niet alle fietsers zijn even behendig volgens het bord…

Nog niet uitgewandeld?

Op deze site staan nog meer wandelingen langs de mooie Côte du Goëlo. Ga snel naar Wandelen langs Côte du Goëlo in de winter? Doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.